E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Telefon: 0707-30 31 86

Besöksadress: Metargatan 10, Stockholm

Postadress: Högvallavägen 7, 131 46 Nacka

Medlem i Föreningen Svenska Tecknare, Illustratörcentrum och i Sveriges Författarförbund.

Representerad av Nordin Agency.

 


 OM MIG

Jag hjälper dig att förmedla känslor, berättelser och att göra världen mer begriplig genom lust och fägring stor. Jag arbetar som illustratör, barnboksförfattare och gör uppdrag åt kunder som Arla, Landstinget, Svenska Diabetesförbundetr och olika reklambyråer. Tack vare att jag både skriver och ritar kan jag berätta med valfritt uttryck. Jag är bra på att lyssna in kunden, idérik, humoristisk och levererar med smakfulla färger. 

Jag är intresserad av att vi gör vårt bästa för Jorden (är med i styrelsen för Naturskyddsföreningen, Nacka), min älskade katt Lili, illustration, foto, fotografering, böcker, trädgård, skidåkning, långfärdsskridskor, plocka stenar och dricka kaffe. Bor i Nacka med son och sambo.

 


 UTBILDNING:

• 2014-15 Bilderböcker för barn (30 hp) på Högskolan för Design och Konsthantverk, HDK, Göteborg

Skrivarkurser för Gunnar Orlander, Ludwig Rasmusson, Lena  Andersson, Barbara Voors och Hanna Nyberg.

1993-94 Handbokbinderilinjen, Hantverkets folkhögskola, Leksand

1986-90 Berghs shool of communication, Stockholm

       88-90 Grafisk formgivning och illustration

       87-88 Reklamkommunikation

       86-87 Reklam och marknadsföring

 


 PRISER OCH UTMÄRKELSER:

 2011 Ettårigt arbetsstipendium från Författarfonden

 2008 Ettårigt arbetsstipendium från Författarfonden

 2004 hade Rabén och Sjögren tillsammans med tre andra nordiska bokförlag en bilderbokstävling då jag tillsammans med Grethe Rottböll och boken Hitteboken, vann den svenska deltävlingen. Priset delades ut på bokmässan i Bologna och fick mottagas av Grethe eftersom jag var höggravid. Diplom, blommor, middag och 25 000 kronor förärades jag med.

2003 Tvåårigt arbetsstipendium från Författarfonden

 2002 Elsa Beskow Plaketten för boken När jag mötte Carl-Einar. Priset delades ut av svensk Biblioteksförening och var på 50 000 kronor. Motiveringen löd: "Boken är en explosion i färger där varje sida bjuder på överraskningar och där format, perspektiv och detaljer förändras. Jeanette Milde har skapat en bok, som trots sina djärva grepp med många uttryckssätt är väl sammanhållen. Inbäddat bland bildbubblor och en interiör som påminner om 1970-tal, finns texten som har en närhet till barnets eget språk. Detta är en bok som tål att läsas om och om igen."

 2001 Ettårigt arbetsstipendium från Författarfonden

 1999 Kavallastipendiet

 1998 Ettårigt arbetsstipendium från Författarfonden

 


 ©

WHAT IS AN IMAGE AND WHAT IS AN ORIGINAL?

Images include photographic artwork and images, drawings, illustrations, paintings and collage. Originals are pictures that are delivered to and used by a buyer in either analogue or digital form.

COPYRIGHT LAW IS SIMPLE: ALWAYS ASK FIRST!

Copyright law protects the creative rights of the copyright holder. In the same way as a patent protects an invention and trademark laws protect a brand name, copyright law protects the rendition of a motif.
It goes without saying that you should always respect the copyright holder’s work. Be prepared to always ask permission before you use an image.
The legislation applies to both analogue and digital use. Asking permission to use a picture on the Internet, an intranet or a DVD is essential.

This guide only gives a brief introduction to copyright law and other legislation relevant to image buyers. It does not pretend to give in depth answers to all your queries. If you need more information, make sure you contact one of the trade organisations.

1. WHAT AM I BUYING?

When you commission an image or purchase an archive image you are only buying the right to use it in a specific context. All other rights – copyright – always belong to the copyright holder.

2. WHO OWNS THE IMAGE?

The copyright holder always owns the original he or she has supplied. In order to be allowed to keep an analogue or digital original you need to enter into an agreement with the copyright holder.
The original can be stored digitally during the printing process, but it must always be removed and returned to the copyright holder afterwards.

3. HOW CAN THE IMAGE BE USED?

An image can only be used as agreed between you and the copyright holder. It may be a certain type of printing matter of a specified print run and distributed to a specific target group or for publication on a web site during a limited period of time. Any changes occurring after the agreement has been entered into must be approved by the copyright holder.

4. WHAT ARE THE RULES FOR REUSE?

You must always contact the copyright holder before reusing an image. Remember that the copyright holder is entitled to new payment for reuse.